مشكلات يارانه بي‌هدف تمامي ندارد

آرمان- احسان‌کرمانشاهی: لایحه ‌‌بودجه 97 زودتر از هر لایحه بودجه‌ای درطول سالیان ‌گذشته، به ‌‌مجلس رسید هم زمان با این لایحه نمودارهایی از بودجه برخی مراکز فرهنگی منتشر شد که موجب اعتراض بسیاری گردید. از سوی دیگر دو بحث افزایش سوخت و کاهش یارانه‌های نقدی نیز از جمله حاشیه‌های لایحه بودجه بوده است. از یک طرف دولت با محدودیت‌های فراوانی روبه‌روست و از سوی دیگر برای هر لیتر بنزین به طور متوسط1500 تومان یارانه می‌پردازد. برای اولین بار در جهان در ایران، دولت یارانه نقدی به بیش از 70 میلیون نفر پرداخت می‌کند.
یارانه هدفمند
از دیرباز تا کنون و حتی از سال‌های ابتدایی پرداخت یارانه نقدی بسیاری از کارشناسان اقتصادی فارغ از هر گرایشی معتقد بودند که نوع پرداخت نقدی یارانه‌ها باید هدفمند شود زیرا هزینه‌ای که از پرداخت یارانه سوخت هر ماهه بر دوش دولت قرار می‌گیرد چنان است که تلاش‌های دولت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
یارانه‌ها و حذف فقر مطلق


رئیس‌جمهور در هنگام تقدیم بودجه به مجلس تاکید کرد که دولت سعی دارد فقر مطلق را ریشه کن کند. اقدامی که به نظر می‌رسد در صورت اجرایی شدن فارغ از تعریف‌های متفاوت خط فقر مطلق نیاز به هزینه دارد. روحانی قصد دارد سه دهک پایین درآمدی جامعه را تحت پوشش این طرح قرار دهد، به طوری که افراد تحت حمایت کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهاد‌ها سه برابر بیشتر در سال آینده دریافت می‌کنند. بدون تردید اجرای این طرح نیازمند منابع مالی است و به نظر می‌رسد با هدفمند کردن یارانه‌ها و قطع یارانه نقدی افراد با درآمد بالا و حتی متوسط، فقر مطلق در ایران بر اساس قول رئیس‌جمهور از بین خواهد رفت.
مجلس تایید کرد
به‌رغم رد کلیات بودجه مساله سامان دادن یارانه‌ها از دستور کمیسیون تلفیق خارج نشده است. کمیسیون تلفیق که 72 ساعت زمان دارد تا لایحه بودجه را اصلاح کند و به صحن مجلس بازگرداند، تصمیم دقیقی در این رابطه گرفته است. در این رابطه عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ به میزان گفت: طبق تصمیم این کمیسیون مقرر شد کلیه مشمولان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی، همه جمعیت روستایی ایران و خانوار‌های شهری کم‌درآمد با تشخیص دولت، در سال ۹۷ یارانه نقدی دریافت کنند. امیرآبادی‌فراهانی افزود: این تصمیم در جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه گرفته شده است و باید به تصویب صحن علنی مجلس شورای اسلامی هم برسد.